
CONSEIL

DE L’EUROPE
COUNCIL

OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  
 
 
 
 

FIFTH SECTION 
 
 
 
 
 
 

CASE OF RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA 
 

(Application no. 36207/03) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

JUDGMENT 
 
 
 

STRASBOURG 
 

14 February 2008 
 
 

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 
Convention. It may be subject to editorial revision. 





 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 1 

In the case of Rumyana Ivanova v. Bulgaria, 
The European Court of Human Rights (Fifth Section), sitting as a 

Chamber composed of: 
 Peer Lorenzen, President, 
 Snejana Botoucharova, 
 Volodymyr Butkevych, 
 Margarita Tsatsa-Nikolovska, 
 Rait Maruste, 
 Javier Borrego Borrego, 
 Renate Jaeger, judges, 
and Claudia Westerdiek, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 22 January 2008, 
Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 36207/03) against the 
Republic of Bulgaria lodged with the Court under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by Ms Rumyana Dencheva Ivanova, a Bulgarian 
national who was born in 1952 and lives in Sofia (“the applicant”), on 
14 November 2003. 

2.  The applicant was represented by Ms N. Kovacheva and 
Ms Z. Kalaydzhieva, lawyers practising in Sofia. The Bulgarian 
Government (“the Government”) were represented by their Agent, 
Ms M. Kotseva, of the Ministry of Justice. 

3.  The applicant alleged that the criminal proceedings leading up to her 
conviction and punishment for having written a newspaper article had 
infringed her rights to a fair trial and to freedom of expression. 

4.  On 6 March 2006 the Court decided to give notice of the application 
to the Government. Under the provisions of Article 29 § 3 of the 
Convention, it decided to examine the merits of the application at the same 
time as its admissibility. 



2 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

A.  Background to the case 

1.  The applicant and the newspaper 
5.  The applicant is a journalist by profession. At the relevant time she 

was employed as a reporter at 24 Hours, one of the leading national daily 
newspapers. She continues to work there at present. 

2.  The Information on Non-Performing Credits Act of 1997 
6.  Following a serious banking crisis in 1996-97, during which a number 

of banks were sunk into insolvency by, inter alia, non-performing and 
unsecured loans extended to corporate and individual clients, the Bulgarian 
legislature enacted a comprehensive package of bank reform legislation (see 
Capital Bank AD v. Bulgaria, no. 49429/99, § 45, 24 November 2005). Part 
of that package was the Information on Non-Performing Credits Act of 
1997 (“Закон за информация за необслужвани кредити”), which 
stipulated that the Bulgarian National Bank should compile a list of all bank 
borrowers with loans that had been due for more than six months, send this 
list to the Chief Prosecutor's Office, the Ministry of Internal Affairs, the tax 
and customs authorities, and the National Assembly, and publish it in a 
special bulletin. The persons on this list were colloquially referred to as 
“credit millionaires”. 

7.  On 21 January 1998 the head of the banking supervision department 
of the Bulgarian National Bank presented the list to the chairman of the 
National Assembly. 

3.  Mr M. D. 
8.  Between 1994 and 1997 Mr M. D. was a Member of Parliament 

elected on the ticket of the political party Movement for Rights and 
Freedoms. He was deputy chairman of the Economy Committee and a 
member of the Budget and Finance Committee of the National Assembly. In 
the spring of 2001 he became involved with the newly formed coalition 
National Movement Simeon II, which won the parliamentary elections on 
17 June 2001. During the 1990s Mr M. D. was a member of and shareholder 
in a number of commercial companies. Between 1995 and 2001 his name 
was mentioned in at least twenty-four reports in national newspapers. 



 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 3 

4.  The previous publication alleging that Mr M. D. was a “credit 
millionaire” and his tort action against Media Holding AD 

9.  On 22 January 1998 Trud, a leading national daily newspaper, 
published an article under the headline 'Credit millionaires disclosed' and 
the caption 'Several incumbent and former members of Parliament appear 
on the list'. In the article the newspaper reported on the handover of the list 
of “credit millionaires” to the chairman of the National Assembly the 
previous day and mentioned, inter alia, that several companies connected 
with the name of Mr M. D. were on the list. According to the article, the 
company Maxcom Holding owed 3.2 billion old Bulgarian levs (BGL) to 
one bank, the company FBK Maxcom owed BGL 9.4 billion to another 
bank, and the company Maxcom OOD was indebted in an amount of 
BGL 7.8 billion. 

10.  On 30 January 1998 Mr M. D. issued civil libel proceedings against 
the publisher of Trud, Media Holding AD. He said that the allegation made 
in the article that he was a “credit millionaire” was not true. He further 
averred that this allegation seriously tarnished his reputation as a public 
figure and a Member of Parliament. He sought BGL 10,000,000 in 
non-pecuniary damages. 

11.  In a judgment of 9 January 1999 the Sofia City Court dismissed the 
action. It held that Mr M. D.'s allegations had not been supported by any 
evidence and were therefore unsubstantiated. Neither party had attended 
either of the hearings in the case. Mr M. D. had not sought leave to adduce 
any evidence. He had therefore not proven his claim that he had suffered 
any damage on account of the impugned article. Apparently Mr M. D. did 
not appeal and the judgment entered into force on 9 March 1999. 

B.  The impugned article 

12.  On 3 August 2001 the parliamentary group of the National 
Movement Simeon II held a closed-doors meeting in the National Assembly 
in order to discuss, inter alia, the candidates for the position of deputy 
Minister of Finance in charge of customs. For this reason the applicant, who 
at that time worked as a parliamentary reporter, went, together with other 
journalists, to the National Assembly lobby. There they met Members of 
Parliament, who told them that Mr M. D. was being considered for the 
above-mentioned position. One of the MPs apparently said that his 
candidacy would probably not be approved because the Prime Minister was 
wary of the fact that Mr M. D.'s name featured on the list of “credit 
millionaires”. At that point the applicant called the editor of 24 Hours and 
said that she would prepare an article on the topic. She also telephoned 
Mr N., the press officer of the customs administration, asking him whether 
Mr M. D.'s name was on the list of “credit millionaires”. Mr N. replied that 



4 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

as far as he knew that was so, and referred the applicant to the Full list of 
credit millionaires, published by the Trud publishing house in 1998. It was 
stated in the preface of that publication that two companies linked with 
Mr M. D. – FBK Maxcom and Maxcom OOD – were on that list. The 
applicant checked in an electronic law database and found that Mr M. D. 
had been a member (first directly, and after 1993 through another company) 
of the company Vitaplant OOD, which was also among the debtor 
companies on the list. After unsuccessfully trying to contact Mr M. D. by 
telephone, she wrote an article about the story. 

13.  According to the applicant, in the meantime other journalists from 
24 Hours had contacted various institutions which could have had 
information on the matter (the Chief Prosecutor's Office, the Ministry of 
Internal Affairs, the National Assembly, the Ministry of Finance, the 
Bulgarian National Bank) and all of them had confirmed that Mr M. D. 
featured on the list of “credit millionaires”. 

14.  The article, which appeared on page eight of the 4 August 2001 issue 
of 24 Hours under the headline “Foreign Company to Run Customs under 
Concession?” and the applicant's byline, was worded as follows: 

“The King's men were intensely discussing whether to hire a Western company to 
run the customs administration, Members of Parliament say. The idea became topical 
because of difficulties with the selection of a strong candidate for the position of 
deputy Minister of Finance in charge of supervising the customs administration. The 
proposal that Mr M. D. is tapped for the position has not yet been approved by the 
Prime Minister. Simeon Saxe-Coburggotski was concerned about the fact that 
[Mr M. D.]'s name is on the list of credit millionaires, confided sources close to him. 
In the official document dated 21 January 1998 and signed by the head of the Bank 
Supervision [department of the Bulgarian National Bank], [Ms E. M.], [Mr M. D.] 
appears as a debtor. Three of his companies – Maxcom Holding, FBK Maxcom and 
Maxcom OOD –, had debts totalling 20,400,000 levs. The uncertainties about 
[Mr M. D.] have brought the name of [Mr E. D.] on to the agenda. However, the idea 
was for him to have operational control over customs, while the concession is 
awarded to the Western company.” 

15.  The article was accompanied by photographs of Mr M. D. and 
Mr E. D. with their names in the captions. 

16.  Later that day the applicant got in touch with Mr M. D. and was told 
that the statements in her article were not true. 

17.  After the first printed copies of the newspaper were circulated, 
Mr M. D. called 24 Hours' editor and said that he was not a shareholder in 
Maxcom Holding, FBK Maxcom, or Maxcom OOD. The editor then 
decided to amend the article in the subsequent printed copies of the 
newspaper. The new version, which featured solely the picture of Mr M. D., 
but not that of Mr E. D., read as follows: 

“The King's men were discussing whether to hire a Western company to run the 
customs administration, Members of Parliament say. The idea became topical because 
of difficulties with the selection of a strong candidate for the position of deputy 
Minister of Finance in charge of supervising the customs administration. The proposal 



 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 5 

that Mr M. D. is tapped for the position has not yet been approved by the Prime 
Minister. 

According to insiders, Simeon Saxe-Coburggotski received reports that [Mr M. D.] 
is on the list of credit millionaires. In the official document dated 21 January 1998 and 
signed by the head of the Bank Supervision [department of the Bulgarian National 
Bank], [Ms E. M.], [Mr M. D.] appears as a debtor. 

Mr M. D. categorically denied this. He said 'I am not a debtor, but a creditor'. 

According to former Members of Parliament, the allegations that he was a credit 
millionaire were being spread by people who wanted to smear his name. Ill-wishers 
used the similarity between the names of [Mr M. D.]'s companies and the names of 
those companies featuring on the list of credit millionaires. This was done to foil his 
candidacy for the position of deputy Minister of Finance. In recent days the name of 
[Mr E. D.] has been brought on to the agenda. However, the idea was for him to have 
operational control over customs, while the concession is awarded to the Western 
company.” 

18.  The first version of the article was featured in 5,205 copies of the 
newspaper, 5,079 of which were sold. The second version was featured in 
230,817 copies, 202,568 of which were sold. 

19.  Two days later, on 6 August 2001, 24 Hours ran an additional article 
including the response from Mr M. D. The article, which appeared on page 
ten, was under the caption 'You are wrong' and its headline was '[M. D.]: 
I am not a credit millionaire!'. It read as follows: 

“In an article on page eight of issue 208 of this year, under the headline 'Foreign 
Company To Run Customs under Concession?', [the applicant] links my name to 
companies which feature on the list of credit millionaires. 

This statement does not correspond to the truth. 

I reiterate that I have never been a shareholder, member or manager in the 
companies Maxcom Holding, FBK Maxcom, or Maxcom OOD, nor can I be in any 
other way linked with debtor companies. Recently some of the newspapers in the 
country have been trying to participate in an orchestrated campaign to smear my 
reputation. 

To my displeasure I notice that 24 Hours, a newspaper which I respect, has joined in 
the foul attack. 

In my opinion, the publication of unauthentic, unverified and incorrect information 
does no honour to your newspaper and offends its readers.” 

20.  Alongside the article there was a photograph of Mr M. D. with his 
name in the caption. 

21.  Shortly after these events Mr M. D. announced that he had 
withdrawn his candidacy for the post of deputy Minister of Finance. 



6 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

C.  The proceedings against the applicant 

22.  On 8 October 2001 Mr M.D. lodged a criminal complaint against the 
applicant with the Sofia District Court. He alleged that the statements made 
in the article were not true. In particular, he had never been a shareholder, 
member, or manager of the companies mentioned in the article – Maxcom 
Holding, FBK Maxcom or Maxcom OOD –, nor did he appear as an 
individual on the list of “credit millionaires”. In his view, by writing the 
article containing the untrue statements the applicant had committed libel, 
contrary to Articles 147 § 1 and 148 §§ 1 (2) and 2 of the Criminal Code of 
1968 (see paragraphs 32 and 33 below). He further alleged that he had 
suffered substantial non-pecuniary damage as a result of the applicant's act, 
and sought compensation in the amount of 10,000 new Bulgarian levs 
(BGN). He declared that he would donate any award made by the court to a 
church. 

23.  On 28 November 2001 the judge-rapporteur at the Sofia District 
Court sent a copy of the criminal complaint to the applicant, invited her to 
file a reply, and set the case down for trial. 

24.  In her reply the applicant said that the allegations made in the 
criminal complaint were untrue and unproven. The article did not consist of 
her own statements; she had simply relayed information coming from 
Members of Parliament. This information had been verified through all 
available sources. The applicant had been certain that Mr M. D. had indeed 
been a “credit millionaire”, which was the actual vilifying circumstance, not 
the mere fact that he was involved in certain companies. 

25.  The trial took place on 25 March, 10 April, 15 May, 19 June and 
16 September 2002. The Sofia District Court admitted in evidence a number 
of documents produced by the applicant and Mr M. D., and questioned 
several witnesses, one of whom was Ms N., a journalist who had been in the 
National Assembly on 3 August 2001 (see paragraph 12 above). While 
initially giving leave to the applicant to adduce evidence relating to 
Mr M. D.'s links with companies which had failed to repay bank loans, the 
court later revoked its order and refused to admit such evidence, holding 
that these matters could be elucidated through the evidence already 
gathered. The court also gave leave to the applicant to call one of the 
Members of Parliament whom she had talked to on 3 August 2001. She 
tried to secure his presence, but failed to do so. She accordingly left it to the 
discretion of the court to subpoena him, but refused to name him. Her 
counsel said that even though the MPs who had spoken to the applicant had 
been named in Ms N.'s testimony, that did not allow the unequivocal 
identification of this witness and hence precluded a request to summon him. 
The court held that, failing clear identification of the witness, it was 
impossible to subpoena him. It added that the defence had had ample 
opportunity to secure his presence, but had failed to do so. 



 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 7 

26.  In a judgment of 16 September 2002 the Sofia District Court found 
the applicant guilty of having divulged a vilifying fact about another person 
in a publication, contrary to Article 147 § 1 and Article 148 §§ 1 (2) and 2 
of the Criminal Code of 1968 (see paragraphs 32 and 33 below). The court 
applied Article 78a of the Code (see paragraph 34 below) and replaced the 
applicant's criminal liability with an administrative fine of BGN 500. The 
court further ordered the applicant to pay Mr M.D. BGN 2,000 plus interest 
from 4 August 2001 until settlement, as compensation for his injured 
reputation, and awarded him BGN 550 in costs. The court described the 
facts set out in paragraphs 12-19 above, except the part concerning 
Mr M. D.'s indirect membership of Vitaplant OOD at the time when it had 
taken out bank loans which it had failed to repay, and held as follows: 

“...The actus reus of the offence of defamation is characterised by the divulging of 
vilifying – and untrue – circumstances relating to a specific individual. The expression 
used by [the applicant] – 'credit millionaire' – is derived from the Information About 
Non-Performing Credits Act [of 1997], on the basis of whose section 3 the 
administration of the [Bulgarian National Bank] has published a list of all debtors, 
persons who have outstanding credits. Therefore the expression 'credit millionaire' has 
a negative connotation and presupposes intolerance and extremely negative public 
attitudes. These are people who have prospered financially due to credits from 
financial institutions which they have failed to repay. In this sense, from a moral point 
of view these persons do not enjoy a good reputation and are perceived as dishonest. 
The law bans these persons from holding certain official posts. 

The above characterises the expression used by [the applicant] – 'credit 
millionaire' – as vilifying and damaging to the public reputation of the person [in 
respect of whom it is used] and the esteem of his personality. The vilifying 
circumstance has been divulged through the press to a large number of readers. The 
fact that the first version of the article had a smaller circulation than the second, which 
also contained [Mr M. D.'s] rebuttal, is of no consequence, because the circulation of 
the printed material has no impact on the criminality of the act. 

The act has been committed wilfully, the form of mens rea being recklessness. [The 
applicant] realised the criminality of her act and its injurious consequences, and 
accepted that they would occur. [She] pursued another aim, which is not unlawful –
informing the newspaper's readers of the latest news about the candidates for the post 
of deputy Minister of Finance in the Saxe-Coburggotski cabinet –, but was aware that 
the information published was untrue and did not correspond to the actual facts. The 
court's findings in this respect are based on the fact that [the applicant] did not carry 
out a proper journalistic enquiry before publishing her story. 

No regulations for conducting a journalistic enquiry were in existence at the time 
when the article was published. Accordingly, in his or her work each journalist had to 
abide by and comply with the settled customary rules in the branch, which are in line 
with Articles 39 to 41 of the [Constitution of 1991 – see paragraph 31 below], which 
contain requirements and restrictions in the exercise of the rights proclaimed thereby. 
In the instant case, it was established that [the applicant] had not carried out the 
required comprehensive and thorough journalistic enquiry, as required by the rules of 
investigative journalism, that is, to receive confirmation from two independent 
sources. 



8 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

The first of [the applicant]'s sources was a Member of the majority in Parliament, 
who conveyed the information relating to [Mr M. D.] off the record, citing no sources, 
that is, it was unclear whether he had obtained it through his participation in a 
parliamentary committee or also through unofficial channels. He should have 
therefore, according to best journalistic practice, been considered an unreliable source. 
This fact obliged [the applicant] to duly check the information she had received 
through other, public and reliable, sources and not trust completely what she had 
heard in Parliament. The information received from [Mr N.] did not in fact constitute 
another dependable source of information. The latter relied on the publication of the 
Trud publishing house The Full List of Credit Millionaires, in whose preface 
[Mr M. D.] had been identified as a debtor through three of his companies – FBK 
Maxcom, Maxcom Holding and Maxcom OOD. [The applicant] was therefore under 
the obligation to check whether [Mr M. D.] indeed owned shares in these companies, 
because the mere linking of his name to the companies in a publication was not 
enough to perceive the information as authentic. This conclusion is reinforced by the 
fact that the publication in issue gave the names of the companies, not of their 
shareholders, for which reason the statement in its preface was not confirmed by its 
contents. However, [the applicant] did not take the requisite steps to verify the facts 
alleged by [Mr N.] and the publication's preface. She merely established, after a check 
in the APIS information system, that [Mr M. D.] was a shareholder in the company 
Vitaplant [OOD], which also featured on the list of persons with outstanding credits. 
The company Vitaplant [OOD] was not, however, among the companies connected to 
[Mr M. D.]'s name in the publication's preface, and that should have prompted [the 
applicant] to double-check her assumptions. However, [the applicant] assumed that 
the link uncovered by her was sufficient to corroborate the statement that [Mr M. D.] 
was a credit millionaire. She thus failed to comply with her duty of thoroughly 
verifying the information through reliable, independent sources. [The applicant] did 
not check whether the statement in the [publication's] preface that [Mr M. D.] was 
connected to three debtor companies corresponded to the truth, which was mandatory. 
The fact that she works at a daily newspaper does not absolve her of the obligation to 
carry out thorough journalistic enquiries. She had access to information in the register 
of companies, which is public, in order to check the veracity of the information she 
had gathered. Not only did [the applicant] not do that, but in her article she relied on a 
document with which she had not been duly acquainted – the official list of borrowers 
compiled by the [Bulgarian National Bank]. The statement in her article that the three 
companies – Maxcom Holding, Maxcom OOD and FBK Maxcom – were companies 
of [Mr M. D.] was not supported by due journalistic enquiry. Her source, [Mr N.], 
relied on the publication of Trud, which in fact means that [the applicant]'s 
information was solely based on the preface of the list, which was not enough, 
considering that this information had not been verified either. 

The readers' right to be informed of so-called 'hot news' does not absolve the 
article's author from checking carefully the accuracy of her publication. The fact that 
[the applicant] did not take the necessary steps in this direction confirms the court's 
conclusion that her act was wilful. There must be a balance between the reader's right 
to information and the rights of the persons affected by journalistic materials. The one 
responsible for this balance is the author, who must abide by the rules of investigative 
journalism. It is beyond doubt that the time and means available to a journalist on a 
daily newspaper for a proper enquiry concerning a current issue are greatly limited, 
but [the applicant] was bound to do what was possible to verify the information she 
had gathered. In the case at hand [the applicant] had enough time to consult the 
register of companies, so as to report on the rumours heard in the lobby of the 
Parliament building and at the same time to present the actual facts. It is precisely [the 



 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 9 

applicant]'s passivity in respect of this second element which makes her act criminal. 
The lack of a full enquiry into the facts, performed with due journalistic care, and the 
applicant's own statement that she did not carry out a full enquiry into Mr M. D.'s 
involvement in the companies mentioned in the article, allow [the court to conclude] 
that she was not confident that her allegations were true. On the contrary, the fact that 
[the applicant] is an experienced journalist, maintains contacts with colleagues of hers 
from other media, with whom she exchanges information concerning such news, 
allows [the court to conclude] that she knew that information about outstanding 
credits of [Mr M. D.] had been published before. She was therefore aware that the two 
newspapers which had published similar articles had also published refutations, and 
had apologised to [Mr M. D.] for the untruthfulness of their allegations. [The 
applicant] did not do all she was professionally bound to do in respect of the specific 
enquiry, which points to intent. She allowed herself to rely on sources which she had 
not checked, but which made her article look persuasive and objective. 

CONCERNING THE PENALTY: 

In determining the type and quantum of punishment the court had regard to the 
following: 

The court is of the view that all necessary prerequisites for replacing [the 
applicant]'s criminal liability and imposing an administrative punishment on her are in 
place. The offence committed by her is punishable by a fine. [The applicant] has not 
been previously convicted of a publicly prosecutable offence and exonerated of 
criminal liability... For this reason, the court is of the view that [the applicant] should 
be exonerated of criminal liability and punished administratively by a fine. 

In determining the amount of the fine the court had regard to [the applicant]'s 
means, earned as a journalist, as well as to certain mitigating circumstances, such as a 
critical attitude to her act, cooperation in establishing the facts, [and] good character. 
All of these favour a lower fine, that is [BGN] 500. 

The court contemplated the possibility ... of imposing an additional punishment, but 
accepted that this is not necessary as the fine is sufficient to reform and deter [the 
applicant] and the general public. 

CONCERNING THE CIVIL CLAIM: 

The existence of damage resulting from the offence under Article 147 § 1 of the 
[Criminal Code of 1968] is an unrebuttable presumption and, in view of the court's 
finding that the applicant acted with mens rea, the only outstanding issue is the 
quantum of damage. It is beyond doubt that the publication authored by [the 
applicant] damaged [Mr M.D.]'s reputation and public esteem. He should therefore be 
compensated for that damage. At the same time it has not been proved beyond doubt 
that the article has affected [Mr M. D.]'s business relations with his partners, [or] has 
hindered his prospective career in the executive, that is, has prevented him from being 
appointed to a high-ranking position. [His] allegations in this respect remained a mere 
conjecture, lacking clear distinction between reality and possibility. All averments in a 
criminal complaint are subject to proof at trial, including the quantum of the damage. 
For this reason, the lack of evidence leads to the conclusion that [Mr M. D.]'s claim 
for BGN 10,000 is unproven. [The claimant] is not relieved of the burden of proving 
the exact quantum of the sustained damage, irrespective of his statement in the 
criminal complaint that the amount will be donated for charitable purposes. 



10 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

The court ruled in equity, as required by [the law] and the established case-law, 
accepting that [the applicant] should be ordered to pay [Mr M. D.] the amount of 
BGN 2,000 as compensation for the non-pecuniary damage suffered as a result of the 
offence. [The applicant] is to pay interest on this amount at the legal rate from 
4 August 2001 until settlement. ...” 

27.  On 15 October 2002 the applicant appealed to the Sofia City Court. 
She argued, inter alia, that the lower court had erred in varying its order 
giving her leave to present evidence on the ground that that evidence had 
already been adduced by the private prosecuting party. It had thus restricted 
her capacity to prove the veracity of her allegations against Mr M. D. The 
lower court had also erred in accepting that she had acted with mens rea, 
which was excluded on account of, in particular, the fact that there had been 
prior publications stating that Mr M. D. was a “credit millionaire”. The 
applicant finally stated that her conviction and sentence were contrary to, 
inter alia, Article 10 of the Convention. A journalist had the right to impart 
information received from others acting in their official capacity, which is 
how it was received in this case. She was under no obligation to verify 
publicly disclosed information. She had received the information from a 
Member of Parliament, immediately after a discussion within his 
parliamentary group on the matter, and had simply passed it on. 

28.  In a supplementary memorial of 24 March 2003 the applicant further 
said that she had not committed the actus reus of defamation, as Mr M. D. 
was indeed a “credit millionaire”, which was the actual vilifying 
circumstance, not the fact that he had been involved in certain companies. 
This fact was further evidenced by the judgment dismissing his tort action 
against Media Holding AD. The evidence presented merely proved that he 
was not on the list of “credit millionaires” as a physical person. It was 
therefore still possible that he could have been one through participation in 
certain companies, as she had tried to prove. The lower court's findings in 
respect of, inter alia, Mr M. D.'s direct and indirect participation in the 
companies mentioned were likewise erroneous. The court had also 
incorrectly held that the applicant had acted recklessly. She personally, and 
also her colleagues, had made numerous checks through various sources, 
which had led them to believe, in good faith and in line with the rules of 
investigative journalism, that Mr M. D. was a “credit millionaire”. The 
alleged insufficiency of the verification could only indicate negligence, not 
intent. Finally, the fact that the impugned information had previously been 
made public excluded defamation. 

29.  The Sofia City Court held a hearing on 31 March 2003. It admitted 
in evidence a number of documents produced by the applicant with a view 
to establishing Mr M. D.'s participation in Vitaplant OOD, refused certain 
other evidentiary requests by the applicant, and heard the parties' arguments. 

30.  In a final judgment of 19 May 2003 the Sofia City Court noted the 
facts set out in paragraphs 12-16 above, including the part relating to 



 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 11 

Mr M. D.'s participation in Vitaplant OOD at the time when it had taken out 
bank loans which it had failed to repay, and upheld the applicant's 
conviction and sentence in the following terms: 

“... The parties are not in dispute about the facts [established by the court]. There is 
also no dispute about the [lower court]'s finding that the statement that a given person 
is a 'credit millionaire' because companies owned by him appear on the [Bulgarian 
National Bank]'s list of debtors with 'bad credits' is objectively vilifying for him or 
her. [The applicant's] defence raises legal arguments, which outline two disputed 
questions. The first is whether there is defamation where the facts set out in the 
publication are untrue, but the conclusion made on their basis is true on other grounds. 
The defence argues that [Mr M. D.] is in fact a 'credit millionaire', not on account of 
the companies cited in the publication, but because of [his involvement in] another 
company – Vitaplant OOD. The second is whether an individual who owns a share in 
a company with outstanding credits can be deemed a 'credit millionaire'. The view of 
[the court] on these questions is as follows: 

The expression 'credit millionaire' is not legally defined. It has entered the 
journalistic vernacular and is used in everyday speech to describe individuals who 
have acquired large amounts of money as a result of the use, by them personally or by 
physical or legal persons connected with them, of unsecured bank credits, which have 
remained unpaid and have been listed by the [Bulgarian National Bank] as 
unrecoverable. The expression is pejorative, because it implies that the people in 
question are supposedly responsible for the crisis in the banking system and the 
so-called 'draining' of the banks – generally persons who have become rich in a 
criminal way. A list of 'credit millionaires' as an official document emanating from the 
[Bulgarian National Bank] has never existed. There exists a list of the persons with 
outstanding credits as of 1997, which has been compiled pursuant to the Information 
on Non-Performing Credits Act [of 1997]. This Act requires the [reportable] credits to 
exceed 5,000 German marks – it does not concern only credits with seven or more 
figures. According to [the Act], the list is published in a special bulletin, which is not 
covered by bank secrecy and is sent to the Chief Prosecutor's Office, the Ministry of 
Internal Affairs, the tax and customs authorities and the National Assembly. After its 
receipt at the National Assembly on 21 January 1998 the list was made available to 
journalists and was published in full or in part as a list of the “credit millionaires”. In 
fact, the vilifying circumstance is not to own specific companies, but to be a 'credit 
millionaire'. In the view of the [court], however, such a dissection of the statement in 
[the applicant]'s publication and the application of paragraph 2 of Article 147 of the 
[Criminal Code of 1968] to one of the resulting parts cannot be made, for the 
following reasons. Readers are not bound to accept journalistic statements 
uncritically. An abundance of specifically alleged facts in support of those statements 
is key to persuading readers that they are truthful. Such facts in the case at hand are 
the citing of an official document featuring [Mr M. D.]'s name (untrue) and the citing 
of specific companies owned by [Mr M. D.] with specific debts (also untrue). There is 
no doubt that without these untrue allegations the statement that [Mr M. D.] is a credit 
millionaire would have been uncorroborated and unconvincing and its refutation 
would have presented no problem for him. It would be wrong to divide an averment 
containing a vilifying circumstance into two parts for a second reason: the damage to 
the reputation and the public esteem of a defamed person is not a constant value. The 
degree of that damage may vary significantly. In the instant case, where there is a 
statement that an individual is a 'credit millionaire' because of his involvement in 
companies which have received credits, the [court] considers that the greater the 
amount of the outstanding credits, the more numerous the companies having received 



12 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

them, the more direct the connection of the individual with these debtor companies, 
and, last but not least, the noisier the public scandal, the more vilifying is the 
statement. [Mr M. D.] would suffer a lesser degree of defamation if the amount of the 
outstanding credits was one and not twenty million levs, if the article had cited one 
unknown company instead of three companies which had become notorious because 
of their link with criminal investigations, and if [Mr M. D.] had not been indicated as 
[their] sole owner instead of merely a shareholder [in them]. 

Because of the meaning implied in the expression 'credit millionaire' the [court] 
considers that in the event of a credit taken by a company, an individual could be 
deemed as having profited therefrom, in the range of millions of levs, only if [his or 
her] connection with that company is direct, and not through the intermediary of 
participation in companies which in turn participate in other companies, and if the 
shareholding is big enough to allow a substantial amount of the credit to pass on to 
him. The link may likewise exist through participation in the management [of these 
companies]. At the time when the credit was received [Mr M. D.] did not participate 
directly in Vitaplant [OOD]. He was neither a manager of that company, nor a 
substantial shareholder. The credit itself was not in an amount which would make him 
a 'millionaire'. 

The arguments relating to the existence of a civil judgment dismissing a tort action 
by Mr M. D. against Media Holding AD are irrelevant, as from the reasons of this 
judgment it is apparent that the action had not been supported by evidence of the 
non-pecuniary damage sustained, whereas the civil courts are under no obligation to 
gather such evidence. This judgment is not binding on the criminal court. 

The arguments relating to the lack of mens rea are unfounded. The court considers 
that the [lower court] has correctly accepted as true [the applicant]'s statements that 
she had verified the information from two independent sources – the Members of 
Parliament and [Mr N.], after which she had assured herself of its veracity from the 
existence of numerous prior publications in different newspapers. In spite of that, the 
defamation was committed recklessly. [The applicant] has disregarded her duty to 
check the information she imparts with the only reliable source – the public register of 
companies – to which she had access. The opinion of the MPs was unofficial, as 
established by the testimony of [the applicant]'s colleagues, whereas [Mr N.], not 
having his own information, referred [the applicant] to the publication of Trud. This 
leads to the conclusion that [the applicant] was aware of the possibility that the 
vilifying information might not be accurate, but disregarded this concern in order to 
get her story to print as soon as possible.” 



 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 13 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

A.  The Constitution of 1991 

31.  The relevant provisions of the Constitution of 1991 read as follows: 

Article 39 

“1.  Everyone is entitled to express an opinion or to publicise it through words, 
written or oral, sound, or image, or in any other way. 

2.  This right shall not be used to the detriment of the rights and reputation of others, 
or for the incitement of a forcible change of the constitutionally established order, the 
perpetration of a crime, or the incitement of enmity or violence against anyone.” 

Article 40 § 1 

“The press and the other mass media shall be free and not subject to censorship.” 

Article 41 

“1.  Everyone has the right to seek, receive and impart information. The exercise of 
that right may not be directed against the rights and the good name of other citizens, 
nor against national security, public order, public health or morals. 

2.  Citizens shall have the right to information from state bodies or agencies on any 
matter of legitimate interest to them, unless the information is a state secret or a secret 
protected by law, or it affects the rights of others.” 

B.  The Criminal Code of 1968 

32.  Article 147 of the Criminal Code of 1968, as in force since March 
2000, provides as follows: 

“1.  Whoever divulges a vilifying fact about another or imputes an offence to him or 
her shall be punished for defamation by a fine ranging from three to seven thousand 
levs, as well as by a public reprimand. 

2.  The perpetrator shall not be punished if he or she proves the truth of the divulged 
facts or the imputed offence.” 

33.  If the defamation is committed through a publication, it is punishable 
by a fine ranging from five to fifteen hundred levs, as well as by a public 
reprimand (Article 148 §§ 1 (2) and 2 of the Code, as in force since March 
2000). Since March 2000 all instances of defamation are privately 
prosecutable offences (Article 161 of the Code, as in force since March 
2000). In 2005 an unofficial collection of the case-law of the Sofia District 



14 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

Court and the Sofia City Court in defamation cases was published (Обида и 
клевета в практиката на Софийския районен съд, Сиби, 2005 г.); it 
reported the case against the applicant at p. 400. 

34.  Article 78a of the Code, as in force at the relevant time, allowed the 
courts to replace convicted persons' criminal liability with an administrative 
punishment – a fine ranging from BGN 500 to BGN 1,000 – if (i) the 
offence of which they had been convicted was punishable by up to two 
years' imprisonment or a lesser penalty, in respect of an intentional offence, 
(ii) they had not been previously convicted of a publicly prosecutable 
offence and their criminal liability had not been previously replaced by an 
administrative punishment, and (iii) the damage caused by the criminal act 
had been made good. Along with the fine the court could impose 
occupational disqualification of up to three years. 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 6 §§ 1 AND 3 (d) OF THE 
CONVENTION 

35.  The applicant alleged that the proceedings leading up to her 
conviction had not been fair. She asked the Court to find a violation of 
Article 6 §§ 1 and 3 (d), the relevant parts of which provide: 

“1.  In the determination of ... any criminal charge against him, everyone is entitled 
to a fair ... hearing ... by [a] ... tribunal ... 

... 

3.  Everyone charged with a criminal offence has the following minimum rights: 

... 

(d)  to examine or have examined witnesses against him and to obtain the attendance 
and examination of witnesses on his behalf under the same conditions as witnesses 
against him; ...” 

A.  The parties' submissions 

36.  The Government argued that the national courts had allowed and 
taken into account all relevant pieces of evidence. They had admitted in 
evidence all documents presented by the applicant and had given her leave 
to call all witnesses requested by her. The courts had given ample reasons 



 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 15 

why they had refused to accede to some of the applicant's evidentiary 
applications, finding them irrelevant for the proper disposal of the case. 

37.  The applicant said that the domestic courts had acted in breach of the 
fundamental rule that the burden of proof lay on the prosecution. Mr M. D. 
had not shouldered this burden. He had not produced a certificate from the 
Bulgarian National Bank showing that he did not feature on the list of 
“credit millionaires” through certain companies of his. Nor had he adduced 
evidence of the applicant's guilt. At the same time, the courts had rejected 
the applicant's evidentiary requests, whose aim had been to fill the gaps in 
the prosecution's case and ascertain the truth. The first-instance court had 
not discussed her evidence showing that Mr M. D. did indeed feature on the 
list of “credit millionaires” through his participation in Vitaplant OOD. The 
appellate court had accepted that this was so, but had nevertheless held that 
Mr M. D. had been defamed. The appellate court's ruling that despite the 
existence of two independent sources the applicant was under a duty to 
verify her information in the register of companies had rendered the trial 
unfair, because no rule existed requiring journalists to consult this register. 
The appellate court had furthermore not discussed the argument that 
criminal liability was personal, whereas journalists worked and checked 
information in teams. The first-instance court had also erred in not calling 
two Members of Parliament to testify about the information they had given 
to the applicant in the National Assembly. The same court had erroneously 
varied its ruling allowing the presentation of evidence on Mr M. D.'s 
involvement in certain companies. 

B.  The Court's assessment 

1.  Admissibility 
38.  The Court considers that this complaint, being closely linked with 

the complaint under Article 10 of the Convention (see paragraph 46 below), 
is not manifestly ill-founded within the meaning of Article 35 § 3 of the 
Convention. It further notes that it is not inadmissible on any other grounds. 
It must therefore be declared admissible. 

2.  Merits 
39.  The Court starts with the general observation that it is not its 

function to deal with errors of fact or law allegedly committed by the 
national courts (see García Ruiz v. Spain [GC], no. 30544/96, § 28, ECHR 
1999-I), as it is not a court of appeal from these courts (see, among many 
other authorities, Cornelis v. the Netherlands (dec.), no. 994/03, ECHR 
2004-V (extracts)). Moreover, while Article 6 of the Convention guarantees 
the right to a fair hearing, it does not lay down any rules on the admissibility 



16 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

of evidence or the way it should be assessed, which are therefore primarily 
matters for regulation by national law and the national courts (see García 
Ruiz, cited above, ibid.). In addition, a requirement for defendants in 
defamation proceedings to prove to a reasonable standard that the 
allegations made by them were substantially true does not, as such, 
contravene the Convention (see McVicar v. the United Kingdom, 
no. 46311/99, § 87, ECHR 2002-III; and Steel and Morris v. the United 
Kingdom, no. 68416/01, § 93, ECHR 2005-II). 

40.  Turning to the specific allegations made by the applicant, the Court 
notes the following. 

41.  The applicant found fault with the Sofia District Court's failure to 
gather evidence on and establish whether Mr M. D. had indirectly been a 
member of Vitaplant OOD – a company featuring on the list compiled by 
the Bulgarian National Bank (see paragraphs 6, 25 and 26 above). However, 
the Court notes that this omission was rectified on appeal. The Sofia City 
Court admitted evidence on this point and found that Mr M. D. had 
indirectly participated in that company. However, it went on to hold that 
this indirect participation had not rendered the applicant's statement 
non-defamatory, as her statement that Mr M. D. was a “credit millionaire” 
had been made on the basis of his alleged ownership of three other 
companies (see paragraphs 29 and 30 above). The Court cannot 
countenance a challenge to this ruling, which it does not find arbitrary. 

42.  The applicant further criticised the Sofia District Court's failure to 
summon the Member of Parliament as witnesses of its own motion (see 
paragraph 25 above). However, according to the Court's settled case-law, 
Article 6 § 3 (d) leaves it to the national courts to assess whether it is 
appropriate to call witnesses (see, among many other authorities, Perna 
v. Italy [GC], no. 48898/99, § 29, ECHR 2003-V). Seeing that the applicant 
did not name this Member of Parliament, the national court can hardly be 
criticised for not calling him to the witness stand. In any event, in view of 
the grounds on which the applicant was found guilty, it does not appear that 
his testimony would have been decisive for her conviction or acquittal 
(ibid., §§ 31 and 32). 

43.  In so far as the applicant complained about the manner in which the 
Sofia District Court and the Sofia City Court had assessed the evidence and 
had established the facts, as well as about the manner in which the Sofia 
City Court had interpreted her duty to carry out a proper journalistic 
enquiry, the Court observes that it is not its function to deal with errors of 
fact or law allegedly committed by a national court (see paragraph 39 
above). It does not consider that the domestic court's judgments were 
arbitrary and reiterates that it is primarily for the national authorities, 
notably the courts, to interpret and apply domestic law (see, among many 
other authorities, Thorgeir Thorgeirson v. Iceland, judgment of 25 June 



 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 17 

1992, Series A no. 239, p. 25, § 58; and Casado Coca v. Spain, judgment of 
24 February 1994, Series A no. 285-A, p. 18, § 43). 

44.  In the light of the above considerations, the Court does not consider 
that the proceedings against the applicant were unfair. 

45.  There has therefore been no violation of Article 6 §§ 1 and 3 (d) of 
the Convention. 

II.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

46.  The applicant complained that her conviction had been an unjustified 
interference with her right to freedom of expression. She relied on 
Article 10 of the Convention, which provides, as relevant: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. ... 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

A.  The parties' submissions 

47.  The Government said that journalists' freedom of expression should 
not be exercised by damaging individuals' reputations. It was therefore 
material in each case to assess whether the journalists had abided by their 
duty to ensure that the information they intended to publish was accurate. 
This had not happened in the instant case; the public had been misled, 
because the information contained in the applicant's article had not 
corresponded to the truth. It was beyond doubt that if journalists were 
relying on an official document they were not required to verify its 
accuracy. However, the applicant had neither acquainted herself with the 
official list of “credit millionaires”, nor checked the register of companies to 
see whether Mr M. D. had any involvement in the companies mentioned by 
her. She had trusted her sources without bothering to verify whether their 
information was accurate and without taking account of the fact that the 
book published by Trud, and especially its preface, did not have the 
character of an official publication. The applicant had thus not carried out a 
proper journalistic enquiry before informing the public that Mr M. D. was a 
“credit millionaire”. She had moreover supported her allegation with 
specific but untrue statements, which had given rise to the false impression 



18 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

that this information had been verified and authentic. She had admitted her 
failure to carry out a proper verification at the trial. 

48.  The Government further submitted that the applicant's statement, 
which had undoubtedly been negative and had led to grave public 
disapproval of Mr M.D., had been presented as a statement of fact. Its 
publication should therefore have been based on serious proof. Both levels 
of court had allowed the parties to the case to adduce evidence on this issue 
and had based their judgments on the finding that the allegation by the 
applicant was not true. The Sofia District Court had given ample reasons on 
this point and the Sofia City Court had specifically addressed the question 
of Mr M. D.'s being a “credit millionaire” on account of his participation in 
another company. 

49.  The Government finally laid emphasis on the fact that the remedy 
used by Mr M. D. – a criminal complaint coupled with a claim for damages 
– was completely ordinary and available to any individual whose reputation 
had come under attack. It was also material that the courts had waived the 
applicant's criminal liability and had imposed only an administrative 
punishment. The amount of damages awarded to Mr M. D. had also not 
been unreasonable. 

50.  The applicant said that in a democratic society it was not necessary 
to resort to penal sanctions to curtail freedom of expression. Criminal law 
had an unduly chilling effect on freedom of expression. This was of special 
relevance for journalists, who did not have their own sources but relied on 
others to provide them with information. Criminal liability was also 
problematic because journalists worked in teams, whereas penal sanctions 
were individual. 

51.  In the applicant's view, the requirement for defendants in defamation 
proceedings to prove that their statements were true was disproportionate. In 
such proceedings the courts were only concerned with the truth of the 
impugned statements and did not examine the reputation of those allegedly 
defamed. This reputation was unwarrantedly assumed to be good. This led 
to situations of abuse of rights and led to de facto no-fault liability. 

52.  The applicant further argued that the courts had not taken into 
account the degree to which the impugned allegations had actually impacted 
on Mr M. D.'s reputation and had erred in holding that he had been defamed 
because of a simple mistake in the names of the companies through which 
he had featured on the bad debtors' list. The impugned publication had not 
materially influenced Mr M.D.'s standing in society. Its purpose had rather 
been to inform the public about the candidates for the post of deputy 
Minister of Finance. The availability of public information on this topic was 
more important than the fact that Mr M. D. was featured on the list through 
one rather than another company. The applicant's error in that regard had 
been induced by the Members of Parliament who had tipped her off. The 
finding that the applicant's statement had not corresponded to the truth had 



 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 19 

been erroneous, as the only part which had not been true had been the name 
of the company owned by Mr M. D., not the fact that he was a “credit 
millionaire”. 

53.  The Government's statement that the applicant had not consulted the 
list compiled by the Bulgarian National Bank conflicted with the findings of 
the Sofia City Court, which had said that Mr M. D. had featured on that list 
through Vitaplant OOD, a statement proved by the applicant. The Sofia City 
Court's ruling that the applicant was bound to check her information in the 
register of companies was excessive. No such obligation existed and, 
moreover, such a verification would have been unfeasible, in view of the 
amount of time it would have consumed. The domestic courts had erred in 
not calling the Members of Parliament to whom the applicant had spoken. 
Their names had become apparent from the testimony of Ms N., the other 
journalist present in the National Assembly lobby on 3 August 2001. These 
MPs, one of whom was a business associate of Mr M. D., had in fact tricked 
the applicant into providing inaccurate information, with the aim of 
procuring a judgment saying that Mr M. D. was not a “credit millionaire” 
and thus concealing his involvement in Vitaplant OOD. The Sofia City 
Court had gathered evidence on Mr M. D.'s participation in Vitaplant OOD 
and had made findings in that respect. Mr M. D. had not really suffered any 
prejudice to his reputation because he had, through that company, taken out 
loans and failed to repay them, as evidenced by certain contracts which he 
had himself produced in court. 

B.  The Court's assessment 

1.  Admissibility 
54.  The Court considers that this complaint is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 of the Convention. It further notes that 
it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be declared 
admissible. 

2.  Merits 
55.  It is not in dispute between the parties that the applicant's conviction 

constituted an interference by a public authority with her right to freedom of 
expression. The Court sees no reason to hold otherwise. Such interference 
will breach the Convention if it fails to satisfy the criteria set out in the 
second paragraph of Article 10. The Court must therefore determine 
whether it was “prescribed by law”, pursued one or more of the legitimate 
aims listed in that paragraph and was “necessary in a democratic society” to 
achieve that aim or aims. 



20 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

56.  The Court finds, and this was not disputed, that the interference was 
“prescribed by law”, the applicant's conviction having been based on 
Articles 147 and 148 of the Criminal Code (see paragraphs 26, 32 and 33 
above). The Court further finds that the interference pursued one of the 
legitimate aims set out in paragraph 2 of Article 10: the protection of “the 
reputation or rights of others”, namely of Mr M. D. 

57.  It remains to be established whether the interference was “necessary 
in a democratic society”. In this respect, the following general principles 
emerge from the Court's case-law (see, as a recent authority, Pedersen and 
Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99, §§ 68-70 and 76 in limine, 
ECHR 2004-XI, with further references): 

(a)  The necessary-in-a-democratic-society test requires the Court to 
determine whether the interference complained of corresponded to a 
pressing social need. The Contracting States have a certain margin of 
appreciation in assessing whether such a need exists, but it goes hand in 
hand with European supervision, embracing both the legislation and the 
decisions applying it, even those given by independent courts. The Court is 
therefore empowered to give the final ruling on whether a “restriction” is 
reconcilable with freedom of expression as protected by Article 10. 

(b)  The Court's task in exercising its supervisory function is not to take 
the place of the competent domestic courts but rather to review under 
Article 10 the decisions they have taken in accordance with their margin of 
appreciation. This does not mean that the supervision is limited to 
ascertaining whether the respondent State exercised its discretion 
reasonably, carefully or in good faith; what the Court has to do is to look at 
the interference complained of in the light of the case as a whole, including 
the content of the comments held against the applicants and the context in 
which they made them. 

(c)  In particular, the Court must determine whether the reasons adduced 
by the national authorities to justify the interference were relevant and 
sufficient and whether the measure taken was proportionate to the legitimate 
aims pursued. In doing so, the Court has to satisfy itself that the national 
authorities, basing themselves on an acceptable assessment of the relevant 
facts, applied standards which were in conformity with the principles 
embodied in Article 10. 

(d)  In assessing the proportionality of an interference, the Court has to 
make a distinction between statements of fact and value judgments in that, 
while the existence of facts can be demonstrated, the truth of value 
judgments is not susceptible of proof. The classification of a statement as 
one of fact or as a value judgment is a matter which in the first place falls 
within the margin of appreciation of the national authorities, in particular 
the domestic courts. 

58.  The Court notes that in the instant case the applicant, a newspaper 
journalist, was convicted and punished for having written an article (see 



 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 21 

paragraphs 5, 12 and 14 above). The case therefore concerns in particular 
the freedom of the press. The Court has emphasised on numerous occasions 
the essential role played by the press in a democratic society. It has pointed 
out that, although the press must not overstep certain bounds, in particular 
in respect of the reputation and rights of others, its duty is to impart – in a 
manner consistent with its obligations and responsibilities – information and 
ideas on all matters of public interest, and that not only does the press have 
the task of imparting such information and ideas, the public also has a right 
to receive them. The national authorities' margin of appreciation is thus 
circumscribed by the interest of a democratic society in enabling the press to 
play its vital role of “public watchdog” (see, as a recent authority, Radio 
France and Others v. France, no. 53984/00, § 33, ECHR 2004-II, with 
further references). 

59.  The Court also notes that the article in issue in the present case was 
reporting facts relating to the candidacy of a well-known politician (see 
paragraph 8 above) for the position of deputy Minister of Finance. The 
matter was apparently considered serious enough to warrant a meeting of 
the ruling coalition's parliamentary group (see paragraph 12 above). There 
can be no doubt that this was a question of considerable public interest and 
that the broadcasting of information about it formed an integral part of the 
task allotted to the media in a democratic society (ibid., § 34). 

60.  It should further be observed that, being a politician and a candidate 
for public office, Mr M. D. had inevitably and knowingly laid himself open 
to public scrutiny (see Lingens v. Austria, judgment of 8 July 1986, Series A 
no. 103, p. 26, § 42; and Oberschlick v. Austria (no. 1), judgment of 23 May 
1991, Series A no. 204, p. 26, § 59), in particular as regards issues touching 
on his financial integrity. 

61.  Article 10 of the Convention does not, however, guarantee wholly 
unrestricted freedom of expression even with respect to press coverage of 
matters of serious public concern and of political figures. Under the terms of 
paragraph 2 of the Article the exercise of this freedom carries with it “duties 
and responsibilities”, which also apply to the press. These “duties and 
responsibilities” are liable to assume significance when, as in the present 
case, there is a question of attacking the reputation of named individuals and 
undermining the “rights of others”. By reason of the “duties and 
responsibilities” inherent in the exercise of the freedom of expression, the 
safeguard afforded by Article 10 to journalists in relation to reporting on 
issues of general interest is subject to the proviso that they are acting in 
good faith in order to provide accurate and reliable information in 
accordance with the ethics of journalism (see, mutatis mutandis, Bladet 
Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 65, ECHR 1999-III). 

62.  The statement that Mr M. D. featured on the list compiled by the 
Bulgarian National Bank through his ownership of three specifically named 
companies was clearly an allegation of fact and as such susceptible to proof 



22 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

(see, among many other authorities, McVicar, § 83; Steel and Morris, §§ 90 
in fine and 94, both cited above; and Panev v. Bulgaria, no. 35125/97, 
Commission decision of 3 December 1997, unreported). Unlike the 
remainder of the article, that statement was phrased in a way which left no 
doubt that it emanated from the applicant, not from the Members of 
Parliament who had tipped her off on doubts relating to Mr M. D.'s 
candidacy for deputy Minister of Finance. It was couched in terms which 
suggested that the information provided by the applicant was directly based 
on the official list drawn up by the Bulgarian National Bank, not on other 
publications, such as that of Trud (see paragraph 14 above). It cannot 
therefore be said that the applicant was reporting what others had said and 
had simply omitted to distance herself from it (see, mutatis mutandis, Radio 
France and Others, cited above, § 38; Thoma v. Luxembourg, no. 38432/97, 
§§ 63 and 64, ECHR 2001-III; and Pedersen and Baadsgaard, cited above, 
§ 77). Having adopted the offending allegations as her own, she was liable 
for their truthfulness. 

63.  As already noted (see paragraph 41 above), in the ensuing 
proceedings the applicant was allowed to adduce evidence of the truth of her 
averment (see, by contrast, Colombani and Others v. France, no. 51279/99, 
§ 66, ECHR 2002-V). In view of the nature of that averment, that task was 
not unreasonable or impossible (see, by contrast, Thorgeir Thorgeirson, 
cited above, p. 28, § 65 in fine). However, she was only able to prove that 
Mr M. D. featured on the Bulgarian National Bank's list through the 
company Vitaplant OOD, not through the companies Maxcom Holding, 
FBK Maxcom and Maxcom OOD, cited in the article (see paragraphs 14, 
25, 29 and 30 above). The Sofia City Court held that this did not render her 
statement non-defamatory, because it was one thing to allege that an 
individual was a “credit millionaire” because of his indirect involvement in 
one company and quite another to say that he fully owned three companies 
which appeared on the bad debtors' list. The Court sees no reason to 
question that finding. 

64.  The Court must further examine whether the research done by the 
applicant before the publication of the untrue statement of fact was in good 
faith and complied with the ordinary journalistic obligation to verify a 
factual allegation. The Court's case-law is clear on the point that the more 
serious the allegation is, the more solid the factual basis should be (see 
Pedersen and Baadsgaard, cited above, § 78 in fine). The applicant's 
allegation appears quite serious (see, mutatis mutandis, Thoma, cited above, 
§ 57) and therefore required substantial justification, especially seeing that it 
was made in a popular and high-circulation national daily newspaper (see 
paragraphs 5 and 18 above). The Court notes on this point that the domestic 
courts unequivocally found that the applicant had not sufficiently verified 
her information prior to its publication. These courts established that in her 
desire to get the news out quickly she had failed to consult trustworthy 



 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 23 

sources, preferring to rely on sources which could not, according to best 
journalistic practice, be deemed dependable (see paragraphs 26 and 30 
above). The Court sees no reason to reach a different conclusion. 

65.  Special grounds are required before the media can be dispensed from 
their ordinary obligation to verify factual statements that are defamatory of 
private individuals. Whether such grounds exist depends in particular on the 
nature and degree of the defamation in question and the extent to which the 
media can reasonably regard their sources as reliable with respect to the 
allegations (see, among other authorities, McVicar, § 84; and Pedersen and 
Baadsgaard, § 78, both cited above). The Court notes on this point that the 
preface of Trud's publication clearly did not amount to an official report. 
The applicant was accordingly not entitled to rely on it unconditionally, 
(see, by contrast, Bladet Tromsø and Stensaas, §§ 66, 68, 71 and 72; and 
Colombani and Others, § 65, both cited above). Nor could she unreservedly 
rely on the informal statements made by two Members of Parliament in the 
National Assembly lobby. That conclusion does not change even if the 
situation is examined as it presented itself to the applicant at the material 
time rather than with the benefit of hindsight (see Bladet Tromsø and 
Stensaas, cited above, §§ 66 in fine and 72). The domestic courts, which 
specifically dealt with this point, found that, even if the “time and means 
available to a journalist in a daily newspaper for a proper enquiry 
concerning a current issue [we]re greatly limited”, the applicant had still not 
adequately verified the facts from reliable sources and had thus failed to 
comply with the customary rules of investigative journalism, publishing 
facts which she knew or ought to have known were dubious (see paragraphs 
26 and 30 above). The Court sees no reason to hold otherwise. Nor does it 
consider that the applicant was dispensed on other grounds from properly 
verifying her information. 

66.  It is true that shortly after its publication the offending article was 
amended because of the complaint by Mr M. D. (see paragraph 17 above). 
However, the amendment did not detract from the fact that the article's 
original version had been made known to a considerable number of readers 
(see, mutatis mutandis, Radio France and Others, cited above, §§ 35 and 38 
in fine). It is also true that two days later the newspaper published 
Mr M. D.'s response (see paragraph 19 above). However, this response, 
while indicative of the newspaper's willingness to rectify the situation, did 
not fully wipe out the damage inflicted on Mr M. D.'s reputation. In any 
event, these developments, which took place only after the newspaper and 
the applicant had been made aware of the defamatory nature of the 
allegations, do not show that the applicant was concerned with verifying 
their truth or reliability to a high standard before writing her article (see 
McVicar, cited above, § 86). 

67.  In assessing the necessity of the interference, it is also important to 
examine the way in which the domestic courts dealt with the case, and in 



24 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 

particular whether they applied standards which were in conformity with the 
principles embodied in Article 10 of the Convention (see paragraph 57 
above). A perusal of the judgments by the Sofia District Court and the Sofia 
City Court (see paragraphs 26 and 30 above) reveals that they fully 
recognised that the present case involved a conflict between the right to 
impart information and protection of the reputation or rights of others, a 
conflict they resolved by weighing the relevant considerations. 

68.  Having regard to the foregoing, the Court is satisfied that the reasons 
adduced by the national courts for convicting the applicant were relevant 
and sufficient within the meaning of its case-law. In this connection, the 
Court observes that it is unable to follow the applicant's argument that the 
very use of criminal-law sanctions in defamation cases is in violation of 
Article 10. In view of the margin of appreciation left to Contracting States 
by that provision, a criminal measure as a response to defamation cannot, as 
such, be considered disproportionate to the aim pursued (see Radio France 
and Others, cited above, § 40; and Lindon, Otchakovsky-Laurens and July 
v. France [GC], nos. 21279/02 and 36448/02, § 59, ECHR 2007-...). Nor is 
it contrary to the Convention to require the defendant to prove, to a 
reasonable standard, that her allegations were substantially true (see 
paragraph 39 above). It should also be observed that the proceedings were 
instituted on the initiative of Mr M. D., not by a State authority (see, by 
contrast, Raichinov v. Bulgaria, no. 47579/99, § 50 in fine, 20 April 2006), 
and that, though they started as criminal, they ended with a mere 
administrative punishment (see paragraphs 26 and 34 above). 

69.  The Court must finally ensure itself that the penalty to which the 
applicant was subjected did not upset the balance between her freedom of 
expression and the need to protect Mr M. D.'s reputation (see Cumpǎnǎ and 
Mazǎre v. Romania [GC], no. 33348/96, § 111, ECHR 2004-XI). It 
considers that the sanction imposed on the applicant – an administrative fine 
of BGN 5001, plus an order to pay Mr M. D. compensation amounting to 
BGN 2,0002 and to reimburse his costs (BGN 5503) – does not, in the 
specific circumstances of the case, appear excessive. The Court attaches 
particular weight to the fact that, as already noted, after convicting the 
applicant, the Sofia District Court waived her criminal liability and imposed 
an administrative punishment, opted for the minimum fine possible, taking 
into account the applicant's earnings and certain other mitigating 
circumstances, and refrained from ordering the applicant's occupational 
disqualification (see paragraphs 26 and 34 above and compare and contrast 
Cumpǎnǎ and Mazǎre, cited above, §§ 37, 112, 113 in fine and 118). It also 
awarded only one fifth of the damages sought by Mr M. D. and gave cogent 
reasons for its ruling on this point (see paragraphs 22 and 26 above), in line 
                                                
1.  Equivalent to 255.65 euros 
2.  Equivalent to 1022.58 euros 
3.  Equivalent to 281.21 euros 



 RUMYANA IVANOVA v. BULGARIA JUDGMENT 25 

with this Court's case-law that an award of damages for defamation must 
bear a reasonable relationship of proportionality to the injury to reputation 
suffered (see Tolstoy Miloslavsky v. the United Kingdom, judgment of 
13 July 1995, Series A no. 316-B, pp. 75-76, § 49; and Steel and Morris, 
cited above, § 96). The fact that the court ordered the applicant to pay 
Mr M. D.'s costs, which were not unreasonably high, was not 
disproportionate either (see McVicar, cited above, § 81). 

70.  In sum, in view of the reasons adduced by the national courts for 
convicting the applicant and of the relative lenience of the punishment 
imposed on her, the Court is satisfied that the authorities did not overstep 
their margin of appreciation. 

71.  There has therefore been no violation of Article 10 of the 
Convention. 

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY 

1.  Declares the application admissible; 
 
2.  Holds that there has been no violation of Article 6 §§ 1 and 3 (d) of the 

Convention; 
 
3.  Holds that there has been no violation of Article 10 of the Convention. 

Done in English, and notified in writing on 14 February 2008, pursuant 
to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Claudia Westerdiek Peer Lorenzen 
 Registrar President 


